1.Ocena realizacji obowiązku szkolnego - monitoring absencji uczniów w szkole:
-kontrola dzienników lekcyjnych i frekwencji uczniów
-sporządzanie co miesiąc wykazu uczniów, opuszczających zajęcia lekcyjne
-prowadzenie zestawienia obecności uczniów w szkole dla klas gimnazjalnych
-telefoniczne zawiadamianie rodziców
-wysyłanie upomnień do rodziców
-wizyty w domach tych uczniów
-informowanie Sądu dla Nieletnich o najtrudniejszych sytuacjach
-objęcie terapią w/w uczniów
2.Ocena sytuacji wychowawczej w szkole poprzez przeanalizowanie na koniec semestrów wydarzeń, podjętych działań, ankiet przeprowadzonych w klasach, ich opracowań, pogadanek.
3. Ścisła współpraca z dyrekcją szkoły, nauczycielami, rodzicami, Sądem dla Nieletnich, , Poradnią Psychologiczno-Pedagogiczną, dotyczącą szczególnie uczniów oczekujących konkretnej pomocy w związku z ich sytuacją szkolną lub rodzinną.
4.Włączenie, w miarę możliwości, młodzieży zagrożonej niedostosowaniem społecznym, a pochodzącej najczęściej z rodzin patologicznych, do udziału w różnych formach zajęć pozalekcyjnych, np. zajęcia sportowe, koła zainteresowań, świetlice. Umożliwienie im odrabiania prac domowych w świetlicy szkolnej.