Kibole, blokersi, grupy podwórkowe – co robić, jeśli rozpoznajesz zagrożenie, jak się bronić przed wciągnięciem do „paczki”
Dodane przez admin dnia Marzec 24 2013 15:43:27
 W dniu 20 marca 2013 roku zostało zrealizowane kolejne zagadnienie w ramach konkursu „Bezpieczna szkoła -  bezpieczny uczeń”. W klasach IV – VI szkoły podstawowej pedagog szkolny Małgorzata Kil przeprowadziła zajęcia z tematu „Kibole, blokersi, grupy podwórkowe - co robić, jeśli rozpoznajesz zagrożenie, jak się bronić przed wciągnięciem do „paczki". Zajęcia miały charakter pogadanki oraz formy warsztatowej.Każda z wymienionych metod pracy miała na celu przygotowanie uczniów do ...
Rozszerzona zawartość newsa
konsekwentnej i jednoznacznej reakcji na namawianie przez grupę, przygotowanie uczniów do samodzielnego i odpowiedzialnego podejmowania decyzji a także kształcenia umiejętności prezentacji i obrony własnego zdania.W czasie spotkania młodzież zapoznała się z problematyką funkcjonowania w środowisku grup podwórkowych.  Uczniowie zapoznali się z definicjami pojęć: kibole, blokersi. Omówione zostały zagrożenia jakie mogą spotkać osoby, które wstępują w szeregi grup podwórkowych. Szczególny nacisk położono na profilaktykę, czyli jak bronić się przed wciągnięciem do „paczki”. W ramach tego  zagadnienia młodzież dowiedziała się o zjawisku asertywności, jak się zachować będąc namawianym na niewłaściwe postępowanie.Uczniowie zapoznali się z postawami jakimi kieruje się człowiek w życiu, tj. postawą uległą, asertywną i agresywną.Aby lepiej zrozumieć tematykę pojęcia asertywność uczniowie odgrywali scenki rodzajowe. Uczniowie w określonych sytuacjach grali osoby, które stawiają interesy innych ponad swoje ( postawa pasywna), interesy swoje ponad  problemy innych, oraz postawy umiejętnego mówienia „nie” bez ranienia innych. Uczniowie pracując w grupach z wielkim zaangażowaniem układali mądre hasła oraz wykonywali plakaty, na których przedstawiali swoje wyobrażenia osób należących do grup młodzieżowych. Wykorzystując w dyskusji burzę mózgów uczniowie próbowali zdefiniować wartości związane z umiejętnością świadomego rozpoznawania zagrożenia oraz obrony przed wciągnięciem do „paczki”. Każde z podjętych oddziaływań w podsumowaniu koncentrowało się wokół  zagadnienia asertywności. Uczniowie wiedzą, że będąc osobami asertywnymi nie ulegną naciskowi otoczenia, przekonani o słuszności swoich celów – będą je realizować.